Regulamin wycieczek szkolnych dla szkoły podstawowej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1968 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
I. Formy działalności turystyczno – krajoznawczej:
- wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu,
- wycieczki turystyczno – krajoznawcze,
- imprezy krajoznawczo – turystyczne takie jak: biwaki, konkursy, rajdy, turnieje.
II. Organizacja działalności turystyczno – krajoznawczej w szkole
- wycieczki i inne imprezy krajoznawczo – turystyczne powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej. Organizując wycieczki należy kierować się następującymi zasadami:
- uczniowie klas I – III uczestniczą przede wszystkim w wycieczkach przedmiotowych i krajoznawczo – turystycznych na terenie najbliższej okolicy w zasadzie w granicach swojego województwa;
- uczniowie klas IV – VI uczestniczą w wycieczkach przedmiotowych, krajoznawczo – turystycznych na terenie swojego województwa, regionu geograficzno – turystycznego, a następnie całego kraju;
- uczniowie klas I – IV mogą uczestniczyć w wycieczkach 1 – dniowych;
- uczniowie klas V – VI mogą uczestniczyć w wycieczkach 1,2 i 3 dniowych;
- Na udział uczniów w wycieczce ( z wyjątkiem wycieczki przedmiotowej odbywającej się w ramach zajęć lekcyjnych) i imprezach wymagana jest zgoda rodziców;
- Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu;
- Program, skład uczestników , kierownika i opiekunów zatwierdza dyrektor szkoły podpisując wypełnioną kartę wycieczki;
III. Zasady opieki i bezpieczeństwa podczas wycieczek i imprez turystyczno - krajoznawczych
- Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie;
- Na wycieczce przedmiotowej lub turystyczno – krajoznawczej poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości, bez korzystania z środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą 15 uczniów;
- Na wycieczce przedmiotowej lub krajoznawczo – turystycznej udającej się poza teren szkoły przy korzystaniu z publicznych środków lokomocji, ewentualnie udającej się poza miejscowość będącą siedziba szkoły opiekę powinna sprawować jedna osoba na 10 uczniów;
- Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki;
- Organizując wycieczkę autokarową należy przestrzegać następujących zasad:
- Do przewozu dzieci i młodzieży należy wykorzystać tylko sprawne i dopuszczone do przewozu osób pojazdy;
- Liczba uczestników wycieczki nie może przekroczyć ilości miejsc siedzących w autokarze;
- Miejsca przy drzwiach powinny zajmować osoby dorosłe;
- Przejścia w autokarze powinny być wolne, co umożliwia szybkie opuszczenie pojazdu w razie ewakuacji;
- W czasie jazdy dzieci nie mogą: spacerować po autokarze, stawać na siedzeniach, wychylać się przez okna;
- W trakcie jazdy należy organizować kilkunasto-minutowe przerwy na odpoczynek. Postoje te mogą być organizowane tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Czas jazdy uzależniony jest od wieku uczestników i rodzaju wycieczki;
- Należy pamiętać, aby po każdej przerwie w podróży dokładnie sprawdzić stan liczebny dzieci, niedopuszczalna jest forma „kogo nie ma” (zdarzają się przypadki nie zabrania z miejsca odpoczynku wszystkich uczestników wycieczki);
IV. Obowiązki kierownika wycieczki:
- Opracowanie programu i harmonogramu oraz wypełnienie karty wycieczki;
- Zapoznanie z regulaminem i harmonogramem każdego uczestnika;
- Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa oraz kontrola ich przestrzegania;
- Określenie wymagań dotyczących sprzętu i wyposażenia uczestników wycieczki oraz dopilnowanie, aby wszyscy uczestnicy byli właściwie zaopatrzeni;
- Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
- Podział zadań wśród uczestników;
- Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
- Podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu wspólnie z uczestnikami;
V. Obowiązki opiekuna wycieczki:
- Sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami;
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki;
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu, wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki;
VI. Ubezpieczenie uczestników
- Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, które mogą się zdarzyć na wycieczce;
- Obowiązkiem kierownika jest sprawdzenie warunków ubezpieczenia, którym objęci są obowiązkowo wszyscy uczniowie w pierwszych dniach roku szkolnego;
VII. Na wszelkie zmiany i odstępstwa od wyżej wymienionych punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor szkoły. Adnotacja : do regulaminu dołączony wykaz najważniejszych aktualnych przepisów dotyczących obowiązków szkół i ich pracowników związanych z bezpieczeństwem podczas organizowania działalności turystyczno – krajoznawczej. WYKAZ PRZEPISÓW:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( Dz. U. nr 135, poz. 1516).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i nie publicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. nr 6, poz. 69 2003 r.).
- Załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 roku określa warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U. nr 57, poz. 358).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2001 roku w sprawie uprawiania alpinizmu ( Dz. U. nr 145, poz. 1624).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 19 lutego 1997 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jaki muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( Dz. U. nr 18, poz. 102).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dna 12 września 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i warunków działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej ( Dz. U. nr 101, poz. 1095).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 roku w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek ( Dz. U. nr 72, poz. 752).
Opracowała: mgr Barbara Barańska | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|